Ce ascunde Catarul?

Totul se întâmplă în viitorul nu foarte îndepărtat, într-o lume unde oamenii vin și pleacă din spațiu cu ușurință, în funcție de propriile capacități fizice. Meseria de astronaut devine ceva complet obișnuit, la fel ca aceea de contabil, deși mulți pământeni încă visează la misterul spațiului cosmic. Eroul nostru, un fost astronaut, nu mai are asemenea iluzii. În schimb, își ia asupra sa identitatea unui om mort, domnul Adams, pentru a rezolva o serie de crime care au avut loc în ultimii doi ani, în Napoli.

Victimele acestor crime, bărbați de vârstă mijlocie, solizi, suferind de calviție, văduvi sau divorțați, au murit cu toții în împrejurări nesigure, majoritatea deceselor fiind considerate sinucideri pe motiv de demență temporară, altele fiind considerate simple accidente. Puțini sunt cei care au supraviețuit șederii lor în Napoli – unul dintre cei norocoși a fost chiar salvat de un prieten.

Dar, pe cât de dubioase sunt circumstanțele, pe atât de puține dovezi tangibile sunt la îndemâna lui Adams – Adams fiind numele uneia dintre victimele mai curajoase, care au vrut să vorbească despre lucrurile care se petreceau cu ele. Cum (și dacă) va fi în stare să dezvăluie acest mister vom afla abia la sfârșitul cărții, atunci când numele său fatidic îl va duce la un pas de moarte.

Catarul, de Stanislaw Lem, e un roman sf. E, totodată, un roman polițist. Și e, uneori, un roman umoristic. Lem, maestru al genului sf, consacrat prin romanul Solaris și colecția de povestiri Ciberiada, profită jucăuș de ambiguitatea viitorului și construiește o lume atât de asemănătoare cu a noastră, încât cititorul începe să se sperie de posibilitatea acestei intrigi. În fond, victimele sunt oameni normali, iar criminalii au făcut rost de arme subtile, greu de sesizat până și la necropsie. Asemănarea ciudată cu lumea reală devine cauza anxietății cititorului, care se lasă purtat de firul narativ.

Ce e absolut fermecător este că Adams nu e Hercule Poirot, Sherlock Holmes sau Miss Marple. E un om obișnuit, care are de dus la capăt o misiune. Misiunea sa este să contribuie la rezolvarea acestui mister, dar nu e un geniu al crimei sau un profesionist. Pur și simplu, e omul potrivit la locul potrivit.

catarul-produs_imagine

Cartea a apărut la editura Nemira.

4 gânduri despre „Ce ascunde Catarul?

  1. Ooo, superb, superb! Asta da surpriza! 🙂 Azi am descoperit acest blog, de pe facebook am ajuns aici, v-am vazut un „turn” de carti, 🙂 foarte interesant, titluri absolut remarcabile, asta mi-a atras atentia, curiozitatea, felicitari!
    Referitor la acest articol, am citit cartea, pe Stanislav Lem, l-am descoperit si eu intmplator, din pacate tarziu, abaia asta vara, va recomand si eu sa cititi si „Solaris”, o capodopera!, gasiti cartea tot la Nemira, si sa vedeti si cele doua ecranizari, una a lui Tarkovski, iar cealalta americana, cu George Cooney, cred ca Verhoeveen este regizorul. Cred ca o sa va placa, nu le ratati in timp…
    Precizez ca nu sunt un fan al literaturii SF, dar unele carti sunt absolut fabuloase!

    1. Ne bucurăm că îți place blogul și că ți-au plăcut și cărțile lui Lem! Am citit și eu Solaris, parcă în mai, anul trecut, dar nu am fost la fel de impresionată. Stilul lui Lem nu se pliază pe mine, presupun. Am auzit de filme, chiar vreau să văd ecranizarea rusă. Mulțumim pentru sugestii!

Lasă un răspuns

