Recenzia lui Arachne-Ceaunul de Kiyoko Murata

Tami, o adolescentă de şaptesprezece ani, îşi petrece vacanţa de vară la bunica, alături de fratele ei şi alţi doi veri, în absenţa părinţilor plecaţi la căpătâiul unui unchi bolnav. Cu tandreţe şi delicateţe, o ajută pe bătrână în bucătărie şi găteşte în ceaunul negru, de tuci, feluri de mâncare îmbietoare. Din adâncurile ceaunului par să se înalţe însă tristeţi, întrebări fără răspuns, taine ale familiei, iubiri interzise, în vreme ce bunica reconstituie trecutul cu povestirile ei fragmentare şi memoria ei incertă. Brusc, universul lui Tami se clatină, iar identitatea sa e pusă sub semnul întrebării…

Parerea mea:Citind aceasta carte imi imaginam cum e sa traiesti intr-o zona rurala din Japonia,sa te duci la bunicii la tara sa ii ajuti,sa le descoperi locul de bastina etc.
Dar eu traind deja la tara stiu cum e.Parintii fiind plecati la o ruda bolnava,Tami,fratele ei si doi din veri sai merg sa isi petreaca vacanta de vara la bunica lor.In carte Tami ne dezvaluie multe din meniurile japoneze,care chiar iti lasa gura apa,peisaje nemaivazute cu un farmec aparte,intr-o casuta de sute de anii in care multe generatii au trait si au murit.
Desigur ca in orice familie sunt si secrete,in fiecare zi bunica le zice cate o poveste despre anumiti membri ai familiei,mai ales fratii ei, si ,uneori schimba numele etc. incat copii nici nu stiu ce sa creada,daca este adevarat sau nu.Tami si bunica ei gatesc acele felurite mancaruri intr-un ceaun negru in care parca mancarea alt gust mai bun,un ceaun care putem sa zicem ca le-a vazut pe toate,in el au fost puse toate emotiile familiei ce gatea,indiferent de situatie,in el se regaseste si tristetea,intrebari fara raspuns si multe taine ascunse,iubiri tot ce poate duce un om,aceste intamplari care sunt dezvaluite la cina alaturi de un ceaun plin de mancare.
Tami,alaturi de fratele ei si veri sai vor sa afle daca ce povesteste bunica este adevarat,dar ramane fara raspuns intrebarea lor,Oare totul este adevarat sau nu?
Ei nici noi cititori nu vom afla.Este mult mister in aceasta carte,a fost fascinant sa o citesc.Merita citita,mai ales ca eu ador Asia.
Cartea a aparut la editura Humanitas.